loading...
موضوعات عمومی
سارا بازدید : 20 چهارشنبه 08 آبان 1398 نظرات (0)

انقلابی ترین نگرش نسبت به جهان مدرن و مقتضیات و خصوصیات آن در پروژه ساختمانی

جنبش فوتوریسم در ایتالیا در پیش از جنگ جهانی اول ظهور کرد . بانیان و پدید آورندگان

این مکتب فکری و هنری خواستار جهانی بودند که یکسره خود را با شرایط جدید به وجود

آمده در اثر انقلاب صنعتی و ظهور تکنولوژی جدید تطبیق دهد و آنچه را که مربوط به

گذشته و جهان قبل از صنعت مدرن است ، به بوته فراموشی ،و یا بعبارتی به زباله دان

تاریخ بسپرد .بنیانگذار این سبک ، نویسنده و نقاش ایتالیایی فیلیپوتوماسو مارینتی

تحصیل کرده دانشگاه سوربن فرانسه بود . وی درسال 1909 در روزنامه معروف فیگارو در

 

پاریس منشو ر فوتوریسم را منتشر کرد. او در بخشی از این منشور می نویسد : « ما

تاکید می کنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت ، غنای فزون تری

یافته است »پروژه ساختمانی

معماری فوتوریسم پروژه ساختمانی
 
این جمله را می توان به موضوع اصلی این سبک تلقی کرد. این جنبش به سرعت حوزه
 
فکری و هنری پیشرو در ایتالیا را تحت تاثیر قرار داد . در طی مدت کوتاهی ، نویسندگان ،
 
نقاشان ، مجسمه سازان ، معماران ، طراحان صحنه ، موسیقیدانان و فیلمسازان معروف
 
 
ایتالیا به این جنبش گرویدند . آنها معتقد بودند که تحولات بنیادی که با سرعتی شتابان
 
جهان قرن جدید را تغییر داده ، باید در همه عرصه ها نمود و بروز پیدا کند و می بایست
 
خود را کاملا در مسیر آهنگ این تحولات قرار داد . عصر حرکت و سرعت باید نمودی بارز در
 
هنر مناسب این عصر داشته باشد . برای اولین بار پس از گذشت حدود سه قرن از ظهور
 
سبک باروک در ایتالیا (قرن 17 ) بود که مجددا این کشور بعنوان خاستگاه اندیشه و
 
سبکی جدید در هنر مطرح گردید. به همین دلیل پیروان این جنبش خود را نخستین جوانان
 
ایتالیا پس از قرن ها خواندند . بعد از پیوستن یک معمار جوان و تازه فارغ التحصیل به نام
 
آنتونیوسانت الیا و انتشار منشور معماری فوتوریست در سال 1914 توسط وی ،
 
 
سبک فوتوریسم رسما وارد حوزه معماری شد . نکات مهم ذکر شده توسط سانت الیا در
این منشور که زیر بنای فکری این جنبش در حیطه معماری و شهرسازی را تشکیل می
داد به این قرار است.پروژه ساختمانی

معماری فوتوریسم


«ما در خیابانهایی که برای نیازهای بشر چهار، پنج، شش قرن پیش ساخته شده زندگی می کنیم ... محاسبات براساس مقاومت مصالح ، استفاده از بتن آرمه و فولاد ، مانع

 
از معماری به مفهوم قدیمی و کلاسیک شده است ...
 
ما دیگر این احساس را نداریم که مردان کلیساهای بزرگ ، قصرها و تریبون ها هستیم . ما
 
مردان هتلهای بزرگ ، ایستگاه های راه آهن ، خیابانهای وسیع ، بنادر عظیم ، بازارهای
 
سر پوشیده ، رواقهای روشن ، جاده های مستقیم و تخریب های سودمند هستیم .ما
 
باید شهر فوتوریسم را همچون یک کارگاه کشتی سازی هناور و پر هیاهو ، متحرک و فعال
 
با تمام جزئیاتش ، ابداع و مجددا بازسازی کنیم .
 

خانه فوتوریسم باید همانند یک ماشین عظیم باشد . آسانسورها دیگر نباید همچون سوراخ های کرم در گوشه های راه پله پنهان شوند .

 
خود قفسه راه پله به دلیل بلا استفاده بودن ، باید حذف شود . آسانسورها می
بایست همانند اژدهایی ساخته شده از آهن و شبیه بر پیکر ساختمان بالا روند . خانه
ساخته شده با بتن شیشه و آهن و عاری از نقاشی و مجسمه و غنی به سبب زیبایی
خطوط و برجستگی هایش ، و بسیار زشت به لحاظ سادگی مکانیکی اش ، با توجه به
احتیاجات و نیازها و نه بر طبق قوانین شهرداری ساخته خواهد شد .تزئین بایستی
برچیده شود ... . همه چیز باید دگرگون گردد .بیایید بناهای تاریخی ، پیاده رو ها ، پاساژها
و راه پله ها را واژگون کنیم . بیایید خیابانها و میدان ها را پایین ببریم و سطح شهر را بالا بیاوریم ... .پروژه ساختمانی
 
همانگونه که پیشینیان منبع الهام خود در هنر را در طبیعت جست و جو می کردند ، ما
 
باید منبع الهام خود را در جهان مکانیکی که بوجود آورده ایم پی جویی کنیم ... .
 
هر نسلی باید شهر خود را بسازد ... »
 
معماری فوتوریسم
 

سانت الیا در ابتدا تحت تاثیر نهضت هنر نو و خصوصا البریش قرار داشت .

 
اگر چه سانت
 
الیا هیچ ساختمانی به سبک فوتوریسم احداث نکرد ، ولی کار بزرگ او علاوه بر تبیین
 
منشور معماری فوتوریسم ، ترسیم شهر جدید مطابق با اصول نظری
 
جنبش فوتوریسم بین سالهای 1914-1913 بود . تصاویر این شهر خیالی بسیار مدرن
 
شامل یکسری آسمانخراشهای بسیار مرتفع ، بدون هیچگونه تزئینات و رجعت به تاریخ بود
 
. از زیر و مجاور این سازه های بتنی و فولادی عظیم ، پل ها و خطوط ارتباطی برای
 
اتومبیل ، قطار و مترو در چندین طبقه عبور می کرد . وی شهرهایی را در ذهن خود تصور
 
کرده بود که مشابه آن درآن  زمان در اروپا وجود نداشت . شاید فقط نمونه های ناقص و
 
ابتدایی آنها را می شد در نیویورک و شیکاگو ، پیش از جنگ جهانی اول در آمریکا
 
مشاهده کرد . طرح های سانت الیا به اتفاق سایر طرفداران این جنبش ، از جمله ماریو
 
چیاتونه و مارسلو نیزولی در سال 1914 در میلان در نمایشگاهی به نام «  گذارده شد و
 
بسیار مورد توجه محافل هنری و معماری قرار گرفت . از سانت الیا حدود سیصد تصویر
 
برجای مانده است .پروژه ساختمانی
 
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 110
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 115
  • بازدید ماه : 248
  • بازدید سال : 1,485
  • بازدید کلی : 4,682